HET BANDENLABEL

Vanaf 1 november 2012 moeten nieuwe autobanden voorzien zijn van een bandenlabel. Dit is door de Europese regelgeving bepaald in de Europese Verordening banden labeling (Nr. 1222/2009) en geldt voor personenwagenbanden (C1), bestelwagenbanden (C2) en bedrijfsvoertuigenbanden (C3) met een aantal uitzonderingen.

Het doel van deze labelling is het verhogen van de economisch- en milieu efficiëntie van het wegvervoer door bevordering van veilige, energiezuinige en geluidsarme banden.

Het verplichte bandenlabel moet op de band of in de verkooppunten van alle C1-, C2- en C3-banden die vanaf 1 juli 2012 (DOT 2712) zijn geproduceerd, worden getoond. Het label (etiket) laat zien in hoeverre de band zuinig, milieuvriendelijk en veilig is. U kunt deze informatie dus gebruiken bij uw bandenkeuze.

Echter, op het label worden slechts 3 prestatie-criteria genoemd terwijl er wel 50 prestatie-criteria bestaan om de kwaliteit van een band te beoordelen. Voorbeelden hiervan zijn: slijtvastheid (kilometer-rendement), remmen op droog wegdek, remmen op sneeuw, remmen op ijs, geluidsproductie in het voertuig, handling en aquaplaning.

DE DRIE PRESTATIE-CRITERIA OP HET LABEL

Het bandenlabel geeft een waarde (klasse) voor de volgende drie criteria:


 

Fuel_Efficiëncy_Maxxis_Banden_BandenlabellingBRANDSTOF-EFFICIËNTIE

7 klassen van G (het minst zuinig) t/m A (het zuinigst). Het brandstofverbruik van een voertuig is afhankelijk van factoren als het motortype, de snelheid, het soort wegdek, de weersomstandigheden etc. De rolweerstand van banden is verantwoordelijk voor circa 20% van het brandstofverbruik. Minder brandstofverbruik betekent lagere brandstofkosten en minder uitstoot van CO2. Het verschil tussen klasse A en klasse G kan voor personenauto’s (C1) oplopen tot 7,5% en voor bedrijfsvoertuigbanden (C3) tot 15%.


GRIP OP NAT WEGDEK

7 klassen van A (de kortste remweg) t/m G (de langste remweg). De grip van een band op nat wegdek kan verschillen door onder andere het voertuigtype, de weersomstandigheden en het profiel. Goede grip is belangrijk als het gaat om veiligheid. De remweg van een band met klasse A zal in de praktijk circa 18 meter (30%) korter zijn dan een band met klasse F, als er maximaal wordt geremd.


EXTERN AFROLGELUID (Rolgeluidemissie)

3 klassen van extern rolgeluidsniveau.

Met het extern afrolgeluid bedoelen we het verkeerslawaai dat de band veroorzaakt. Behalve het geluidsniveau in decibel (dB), geeft het pictogram ook nog het geluidsniveau 1, 2 of 3 aan: Niveau 1 – lager dan de huidige maximale toegestane waarde maar nog boven de toekomstige Europese norm; Niveau 2 – tussen de toekomstige limiet en minder dan 3 dB eronder; Niveau 3 – meer dan 3 dB onder de toekomstige limiet.

Er is overigens geen verband tussen extern en intern afrolgeluidsniveau.


 

Verwijzend naar genoemde Europese Verordening Nr. 1222/2009, benadrukken wij dat in de eerste plaats het gedrag van de bestuurder bepalend is voor het brandstofverbruik en de verkeersveiligheid, en met name dat:

  • Ecologisch verantwoord rijden kan het brandstofverbruik aanzienlijk doen dalen;
  • De bandendruk regelmatig moet worden gecontroleerd om de grip op nat wegdek en debrandstofefficiëntie te optimaliseren;
  • De remafstanden altijd strikt in acht moeten worden genomen.

Bron: Verordening (EG) Nr. 1222/2009 van het Europees Parlement en de Raad d.d. 25-11-2009


Meer informatie kunt u vinden onder onderstaande linken:

Website van de Commissie in verband met de Europese Verordening

ETRMA Europese Verordening 1222/2009

Dossier Bandenlabel van VACO, BOVAG en RAI Vereniging

Verantwoordelijkheden van verkooppunten van RAI Vereniging

Verantwoordelijkheden van de bandenhandel van RAI Vereniging

Overzicht partijen in de bandenhandel van RAI Vereniging

Veel gestelde vragen van RAI Vereniging

Informatie labelling 2012 van Michelin

Informatie labelling van Rijksoverheid

Nuttig om te weten als u uw bandkeuze maakt:

Testresultaten

Omdat het bandenlabel slechts op drie prestatiecriteria een waarde geeft, kan het voorkomen dat een band met goede labelwaarden minder goed uit een van de gepubliceerde tests komt van de ANWB, van de Consumentenbond etc. Of andersom. Dat komt onder meer omdat deze organisaties veel meer criteria meenemen bij de beoordeling van een band. Voorbeelden hiervan zijn: slijtvastheid (kilometer-rendement), remmen op droog wegdek, remmen op sneeuw, remmen op ijs, geluidsproductie in het voertuig, handling en aquaplaning.

M&S logoInterpretatie van het bandenlabel voor winterbanden

Met het label van winterbanden is er iets om rekening mee te houden. Als u de labelwaarden bekijkt, dan kan het voorkomen dat die minder ‘goed’ lijken te zijn dan voor zomerbanden. Zijn winterbanden daarom geen goede banden? Natuurlijk wel. Winterbanden presteren beter dan zomerbanden bij temperaturen onder +7°C. Dit komt onder andere door het verschil in rubbersamenstelling en profiel.

Winterbanden worden voor de labelwaarden getest onder vrijwel dezelfde omstandigheden als zomerbanden. Zo heeft het Europese Parlement dat bepaald. Zou een winterband worden getest voor grip op een koud wegdek (onder +7°C) of op sneeuw of ijs, dan zou de test veel beter uitvallen. Voor winterbanden kunt u de labelwaarden dus wel onderling vergelijken, maar niet met zomerbanden. (Bron: VACO Winterspecial 2012)

Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de informatie op deze pagina. Aansprakelijkheid sluiten wij hierbij uit.

Comments are closed.